Logopedia se ocupa de educarea si corectare problemelor de limbaj care apar la copii sau la adulti.
Logopedul se ocupa de terapia tulburarilor de vorbire si limbaj, identificand problemele, dezvoltand metodele de recuperare si monitorizand activitatile de recuperare care se impun, in functie de diagnostic.
Fie ca este vorba de persoane normale sau cu handicap senzorial, este necesara corectarea defectelor de vorbire, pentru a le ajuta sa socializeze, sa se integreze in colectivitate si sa poata merge la scoala.
Limbajul articulat este un fenomen specific uman care este dobandit si intr-o continua dezvoltare . Asa cum se intampla cu fiinta umana, care, in procesul de dezvoltare, parcurge etape bine determinate genetic, fiziologic, neurologic si psihic, tot asa si limbajul parcurge mai multe etape, bine determinate, prin care creste si se imbogateste continuu.
Deși acestea sunt etapele de dezvoltare normala a limbajului, pot exista abateri de la aceasta normalitate, fara a se intra în patologia limbajului. Fiecare copil se dezvolta in ritmul lui propriu, in functie de sanatate, mediu familial, stimularea afectiva, cognitiva si verbala corespunzatoare.
Dupa stabilirea diagnosticului final se va formula si un diagnostic diferential cu alte tulburari de limbaj ca: alalia, disfazia, surdo-mutitatea sau cu intarzierile si tulburarile de limbaj care apar in plan secundar in intarzierea psihica, in cazul sindromului Down, autismului sau sindromului hiperkinetic.
Este necesara interventia timpurie a terapiei logopedice, pentru a avea o evolutie cat mai buna a limbajului. Se vor urmari, dupa caz, stabilirea/restabilirea echilibrului neuropsihic si afectiv al copilului, dezvoltarea motivatiei pentru comunicarea verbala, eliminarea pe cat posibil a aspectelor negative din viata copilului (relatii tensionate intre parinti, expunere prelungita la televizor sau calculator etc), dezvoltarea abilitatilor de comunicare eficienta la nivelul limbajului rostit si scris si deprinderi de folosire si functionare corecta a acestuia.