Medici
28
Specializari
22
TRATAMENTE GRATUITE
pentru asiguratii CASMB

Despre Logopedie

Logopedia se ocupa de educarea si corectare problemelor de limbaj care apar la copii sau la adulti.

 

Logopedul se ocupa de terapia tulburarilor de vorbire si limbaj, identificand problemele, dezvoltand metodele de recuperare si monitorizand activitatile de recuperare care se impun, in functie de diagnostic.

 

Fie ca este vorba de persoane normale sau cu handicap senzorial, este necesara corectarea defectelor de vorbire, pentru a le ajuta sa socializeze, sa se integreze in colectivitate si sa poata merge la scoala.

Limbajul articulat este un fenomen specific uman care este dobandit si intr-o continua dezvoltare . Asa cum se intampla cu fiinta umana, care, in procesul de dezvoltare, parcurge etape bine determinate genetic, fiziologic, neurologic si psihic, tot asa si limbajul parcurge mai multe etape, bine determinate, prin care creste si se imbogateste continuu.

Principalele etape cronologice in dezvoltarea limbajului sunt:

  • La 3 luni copilul gangureste, adica emite sunete articulate, vocale si consoane
  • La 6 luni apare lalarea, emite silabe repetate” ta-ta”, ”ba-ba”
  • La 10 luni apar primele cuvinte cu sens - ”mama”, ”tata”, intelege vorbirea si ordinele simple
  • La 12 luni rosteste clar 5-10 cuvinte cu sens si se remarca o acumulare de cuvinte nerostite, pe care le știe si le intelege, cuvinte care constituie limbajul receptiv mult mai bogat decat vocabularul rostit, adica limbajul expresiv
  • La 15 luni este etapa holofrazei, cand un cuvant are rol de propoziție. ”papa” poate insemna orice aliment, ”mi-e foame ” sau ”vreau sa mananc”
  • La 18 luni asociaza cate doua cuvinte cu rol de propozitie; de obicei doua substantive ”mama, papa!” adica ”vreau sa mananc!” sau un substantiv cu o onomatopee ”mama, ham” sau un substantiv cu o interjecție ”mama, hopa!”
  • La 21 de luni poate indica 6 imagini dintr-o carte si poate denumi, la cerere, 4-6 imagini. In această etapa se poate vorbi de un salt calitativ: apare verbul
  • La 24 de luni copilul vorbeste in propozitii formate din 2-3 cuvinte. Acum apar in vorbirea lui adjectivul si pronumele
  • La 27 de luni imita verbal dupa un adult, intreaba des ”Ce e?” imbogatindu-si achizitiile in plan cognitiv si verbal.
  • La 30 de luni apare verbul conjugat, ceea ce inseamna ca sub influenta modelului verbal si prin imitatie verbala copilul si-a dezvoltat deja simtul limbii. Acum apare perioada lui ”De ce?”
  • La 36 de luni limbajul este constituit gramatical, el seamana cu limbajul adultului, vorbeste corect, reproduce poezii, spune o poveste scurta dupa imagini. Copilul a cucerit limbajul, implicit limba materna si este varsta la care poate incepe sa invete o limba straina
  • La 3 ani si 6 luni vorbeste cu usurinta in propozitii dezvoltate, merge la gradinita, recita poezii reproduce pasaje din povesti
  • La 5 ani are multe cunostinte, incepe sa vorbeasca foarte mult si sa fabuleze, uimindu-si parintii
  • La 6-7 ani merge la școala, incepe sa fie interesat de litere si cifre, vocabularul lui activ se imbogateste cu multe cuvinte noi
  • Pe parcursul scolarizarii de la clasa I pana in clasa a XII-a vocabularul se imbogateste si sufera adaugiri si datorita influentei mijloacelor audiovizuale, a familiei, a anturajului, impregnandu-se termenii specifici in vocabularul expresiv

Deși acestea sunt etapele de dezvoltare normala a limbajului, pot exista abateri de la aceasta normalitate, fara a se intra în patologia limbajului. Fiecare copil se dezvolta in ritmul lui propriu, in functie de sanatate, mediu familial, stimularea afectiva, cognitiva si verbala corespunzatoare.

Daca observi la copilul tau una dintre urmatoarele situatii, este recomandat sa te adresezi unui logoped:

  • O intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului fata de copiii de aceeasi varsta
  • Intarziere in maturizarea neuro-motorie
  • Primele cuvinte cu sens apar tarziu
  • La 2 ani si dupa apar primele propozitii, dar ele sunt putine si cuvantul are incă rol de propozitie
  • Daca pana la 3 ani foloseste un numar redus de cuvinte, intotdeauna alterate ca pronuntie
  • Prezinta dificultati accentuate de pronuntie a unuia sau mai multor sunete, nu este inteles de cei din jur
  • Multiple dezacorduri
  • Lipsesc cuvintele de legatura
  • Are vorbirea neclara, exagerat de rapida sau mult prea lenta
  • Se balbaie
  • Are vorbirea dezorganizată
  • Are dificultati in a-si insusi limbajul scris-citit, precum si abilitatile matematice;

Dupa stabilirea diagnosticului final se va formula si un diagnostic diferential cu alte tulburari de limbaj ca: alalia, disfazia, surdo-mutitatea sau cu intarzierile si tulburarile de limbaj care apar in plan secundar in intarzierea psihica, in cazul sindromului Down, autismului sau sindromului hiperkinetic.

 

Este necesara interventia timpurie a terapiei logopedice, pentru a avea o evolutie cat mai buna a limbajului. Se vor urmari, dupa caz, stabilirea/restabilirea echilibrului neuropsihic si afectiv al copilului, dezvoltarea motivatiei pentru comunicarea verbala, eliminarea pe cat posibil a aspectelor negative din viata copilului (relatii tensionate intre parinti, expunere prelungita la televizor sau calculator etc), dezvoltarea abilitatilor de comunicare eficienta la nivelul limbajului rostit si scris si deprinderi de folosire si functionare corecta a acestuia.

DIAGNOSTIC

Procedurile de diagnosticare moderne sunt realizate de medici specialisti cu o practica remarcabila.

TRATAMENT

Schema de tratament este personalizata si foloseste metode inovative si eficiente de vindecare.

ECHILIBRU

In fiecare caz urmarim restabilirea rapida a starii de sanatate si insusirea unui stil de viata sanatos.

Medici specialisti

Avem o echipa care reuneste medici de exceptie si aplicam solutii inovative de tratament.

Programeaza-te

Programeaza-te

X