Prima pagină » VSH

VSH

Rata de sedimentare a eritrocitelor este un test relativ simplu, ieftin, nespecific, care a fost folosit de mulți ani pentru a ajuta la detectarea inflamației asociate cu afecțiuni precum infecții, cancere și boli autoimune. Acest test nu diagnostichează o anumită afecțiune. În schimb, ajută medicul dumneavoastră să determine dacă vă confruntați cu inflamație. Medicul va analiza rezultatele VSH-ului împreună cu alte informații sau rezultate ale testelor pentru a ajuta la identificarea unui diagnostic. Eritrocitele sunt celule roșii din sânge.

Pentru a face un test VSH, o mostră de sânge este trimisă în laborator.

Your Test Results Are Ready Closeup Shot Test Tubes Paperwork Table Lab 1024x673

Asistentul recoltează proba într-un vacutainer înalt și subțire și se va măsura cât de repede celulele roșii din sânge se depun sau se scufundă în partea de jos a tubului. În mod normal, celulele roșii din sânge se scufundă încet. Dar inflamația face ca celulele roșii din sânge să rămână împreună în aglomerări. Aceste aglomerări de celule sunt mai grele decât celulele unice, astfel încât acestea se scufundă mai repede.

Dacă rezultatul VSH-ului arată că celulele roșii din sânge se scufundă mai repede decât în mod normal, poate însemna că aveți o afecțiune medicală care provoacă inflamații. Viteza rezultatului testului este un semn al inflamației pe care o aveți. Valorile VSH-ului mai mari înseamnă niveluri mai ridicate de inflamație. Dar un test VSH, singur, nu poate indica care este cauza inflamației.

Rezultatul VSH-ului poate fi utilizat cu alte teste pentru a ajuta la diagnosticarea cauzele care provoacă inflamații. Acesta poate fi, de asemenea, utilizat pentru a ajuta la monitorizarea acestor boli. Multe tipuri de afecțiuni provocă inflamații, inclusiv artrita, vasculita, infecțiea și bolile inflamatorii intestinale.

Dacă rezultatele nu sunt în limite normale, nu înseamnă neapărat că este o afectiune medicală care necesită tratament. Un rezultat al VSH-ului ușor crescut poate indica sarcina, menstruația sau anemia, mai degrabă decât o boală inflamatorie. Anumite medicamente și suplimente pot afecta, de asemenea, rezultatele. Acestea includ contraceptive orale, aspirina, cortizon, și vitamina A.

Un rezultat crescut al VSH-ului poate proveni dintr-o afecțiune care provoacă inflamații, cum ar fi:

Arterita

Artrită

Vasculita sistemică;

Polimialgie reumatică;

Boala inflamatorie intestinală;

Boli de rinichi;

Infecție;

Artrita reumatoida și alte boli autoimune;

Boli de inima;

Anumite tipuri de cancer.

Este important să ne amintim că un test VSH, singur, nu poate diagnostica orice boală sau condiție medicală. Acesta trebuie utilizat împreună cu alte teste pentru a detecta și monitoriza problemele de sănătate. Un test VSH trebuie interpretat întotdeauna de un medic care poate explica semnificația acestuia.

Metoda de lucru: metoda Westergren.

Material utilizat: sânge integral cu citrat de sodiu 3.8% tamponat (vacutainer cu dop negru).

Stabilitatea probei: 2 ore la 18-26 grade celsius și 12 ore la temperatura de 2-8 grade celsius.

Pregătire pacient: Se recomandă să se facă a jeun, dar se poate efectua și dacă pacientul are anumite afecțiuni care îl obligă să mănânce de dimineață cu recomandarea de a se evita mesele bogate în grăsimi. Nu este nevoie de o pregătire în mod deosebit.

Criterii de respingere a probei: vacutainer recoltat incorect (alt vacutainer în afară de cel cu dop negru); proba care conține coaguli; proba intens hemolizată; recoltat insuficient.

Interval de valori normale:

• 0-10 ani: 2 – 10 mm/h;
  • Femei 10-50 ani: 2 – 20 mm/h;
  • Bărbați 10-50 ani: 2 – 15 mm/h;
  • Femei >50 ani: 2 – 30 mm/h;
  • Bărbați >50 ani: 2 – 20 mm/h.

Bibliografie:

Referințele metodei de lucru.

healthmatters.io/understand-blood-test-results

www.testing.com