Medici
28
Specializari
22
TRATAMENTE GRATUITE
pentru asiguratii CASMB

Tipuri de insomnie: cauze, simptome, recomandari

Insomnia este o tulburare de somn. Se manifesta prin greutatea de a adormi, trezire de mai multe ori pe parcursul noptii (adica somn de calitate scazuta). Lipsa somnului duce la epuizare si foarte multe persoane sufera de oboseala sau de epuizare, din cauza faptului ca nu dorm suficient. De asemenea, insomnia afecteaza sistemul cardiovascular, scade puterea de concentrare si eficienta in munca, creste greutatea corporala, creeaza relatii incordate cu cei din jur.

Iti spunem, in acest articol, care sunt cauzele insomniei si cei mai importanti factori de risc, de cate tipuri este insomnia, care sunt simptomele si cum se poate trata. Dar pentru a intelege de ce somnul de noapte este important, iata care sunt etapele somnului:

Fazele somnului de noapte

Creierul nostru nu doarme niciodată. Are nevoie de orele de odihnă din cursul nopții pentru a-și putea face ordine in informatiile acumulate pe parcursul zilei. Exista doua tipuri de somn: somn non-REM (Rapid Eye Movement) si somn REM. 

Somn non-REM

  • Etapa 1: este superficiala, dureaza 5-10 minute. In acest timp, desi avem ochii inchisi, orice zgomot ne poate trezi.
  • Etapa 2: temperatura corpului si ritmul cardiac scad, corpul se pregateste de somn profund.
  • Etapa 3: se instaleaza somnul profund. 

Somn REM

Apare cam la 90 de minute după adormire. In ultima faza a acestui somn, REM apar visele.

De cate ore de somn avem nevoie?

Raspunsul la aceasta intrebare trebuie sa tina seama de varsta. Astfel:

  • nou-nascutii au nevoie de 14-17 ore de somn pe zi;
  • copiii mai mici de 5 ani au nevoie de 10-13 ore de somn pe zi;
  • copiii pana la 13 ani au nevoie de 9-11 ore de somn pe zi;
  • copiii care au varsta intre 14-17 ani au nevoie de 8-10 ore de somn pe zi;
  • adultii au nevoie de 7-9 ore de somn pe zi;
  • persoanele de peste 65 de ani au nevoie de 7-8 ore de somn pe zi.

Tipuri de insomnie

Din punctul de vedere al timpului, insomnia poate fi:

  • temporara: nu depaseste 3 nopti;
  • acuta: se poate intinde pe cateva saptamani;
  • cronica: dureaza luni.

Cauzele insomniei

Principala cauza a insomniei o reprezinta stresul. Cand se ajunge in aceasta situatie, pacientul se afla intr-un cerc vicios, fiindca lipsa somnului sporeste stresul, care la randul sau nu permite odihna. Exista insa si alte cauze ale insomniei:

  • anumite afectiuni: in acest caz, ar trebui tratata boala si atunci se rezolva si problema insomniei;
  • anumite medicamente: antidepresive, medicamente pentru epilepsie, hipertensiune;
  • consum de cafea sau ceai inainte de culcare;
  • temperaturi extreme: daca este prea cald sau prea frig. Pentru un somn odihnitor, corpul nostru are nevoie de o temperatura de 18-19 grade Celsius;
  • modificari in ritmul circadian (ture de noapte, zborul cu avionul). 

Factorii de risc in cazul insomniei

Unele persoane prezinta un risc mai mare de insomnie decat altele. Este vorba despre:

  • femeile de peste 60 de ani;
  • persoanele care sunt afectate puternic de stres;
  • femei care sufera de schimbari hormonale (necesitatea unui control endocrinologic);
  • persoanele care au un stil de viata dezordonat.

Care sunt simptomele insomniei

Shutterstock 1859997670

Insomnia inseamna in principal lipsa somnului. Insomnia insa presupune si alte simptome:

  • trezirea de mai multe ori pe noapte;
  • somn agitat;
  • iritabilitate;
  • agitatie;
  • probleme de concentrare;
  • oboseala/anxietate;
  • probleme gastrointestinale.

Efectele insomniei asupra sanatatii

Persoanele care sufera de insomnie prezinta un risc sporit de:

Cum se stabileste diagnosticul de insomnie

Pentru a stabili diagnosticul de insomnie medicul:

  • face o examinare fizica, in incercarea de a identifica o posibila cauza a insomniei. Poate fi vorba si de analize de sange;
  • pune intrebari cu privire la regimul de viata: numarul de ore de somn, dieta, ora de culcare si trezire;
  • recomanda utilizarea polisomnografului (un aparat care inregistreaza reactiile corpului in timpul somnului, dar pentru asta pacientul trebuie sa petreaca o noapte in spital).

Cum se trateaza insomnia

Shutterstock 1575688429

Insomnia se rezolva tratand cauza, stresul de exemplu. Exista si alte metode de a combate insomnia:

  • melatonina: se recomandă pe perioade scurte de timp. Melatonina este o substanta care ajuta la reglarea ciclului somn-stare de veghe.
  • somniferele: sunt recomandate numai pe perioade scurte de timp.
  • antidepresivele: sunt recomandate, dar numai daca insomnia s-a instalat ca urmare a unei depresii. Nu se recomanda administrarea de antidepresive fara indicatiile medicului.
  • antihistaminicele: acestea nu trateaza insomnia, dar dau o stare de somnolenta. Se pot folosi numai la recomandarea medicului.

Ce sa faci ca sa ai un somn odihnitor

Shutterstock 1675427878

  • Controleaza stresul din viata ta.
  • Adopta un regim de viata ordonat: incearca sa te culci si sa te trezesti la aceleasi ore.
  • Nu folosi tablete, telefoane, televizoare in dormitor.
  • Cineaza usor, nu-ti aglomera stomacul inainte de culcare.
  • Nu bea cafea si nici ceai inainte de culcare.
  • Fa miscare in fiecare zi, sunt benefice exercitiile fizice cel putin 30 de minute, indiferent de varsta.

In cazul in care nu te poti odihni perioade indelungate, consulta medicul de specialitate care va identifica cauza si va recomanda tratamentul cel mai potrivit.

Related Posts

Programeaza-te

X